בפוסט הקודם כתבתי על גוף תנועה ולמידה, ועל החשיבות של התנועה כמרכיב הכרחי ללמידה, הן מההיבט הפיזי-נוירולוגי, והן מהיבטים החווייתיים-הרגשיים-המחשבתיים.
בפוסט כתבתי על החשיבות לעודד ילדים ללמוד תוך כדי תנועה, ובכלל להחזיר את התנועה לתוך מערכת החינוך. אבל הפעם, אני רוצה לתת לכם מתנה – 3 תרגילים שיסייעו לכם ולילדים לארגן את הגוף כך שהגוף ומוחו יתפקדו טוב יותר וילמדו ביתר הנאה. לשם כך, אלה 3 תרגילי תנועה פשוטים, העובדים על קשרי מוח גוף, ואשר יכולים לסייע להתחיל את יום הלימודים, באופן מאורגן יותר פיזית-רגשית ומחשבתית.

התרגילים משעשעים, וילדים צעירים ייהנו לבצעם. אם אתם מספיקים לעשות מזה משהו לפני יום הלימודים – מה נחמד, וכל הכבוד לכם. אם לא – אפשר כשחוזרים הביתה. אם אתם מצליחים לשכנע את הילדים הגדולים יותר לעשות אותם לפני שיעורי בית, או אפילו מבחנים- אתם ממש גדולים. אל תזלזלו בתרגילים האלה, כמה שהם פשוטים ורגילים, כך הם גם אפקטיביים.

מדוע?

כיוון שתרגילים אלה יוצרים קשרים בין ההמיספירה הימנית והשמאלית של המוח, ומסייעים לזרימה טובה יותר בין שני חצאי המוח, מה שמאפשר חשיבה בהירה ותפקוד נינוח יותר, תוך שילוב היכולות האנאליטיות של המוח ואלה היצירתיות והתקשורתיות. התרגילים מיועדים לעבוד הן ברמה הגופנית והן ברמה האנרגטית של הגוף, ואני מתרגלת אותם, לעתים בתחילת היום ולעתים באמצע יום עבודה, כשאני מרגישה לא מרוכזת או חסרת שקט.
ניתן להתאים את התרגילים האלה לגילאים השונים ולילדים או מבוגרים שונים. יש כאן תרגילים’ או שלבים בהם, אותם אתם מכירים, אך חלק מההנחיות שונות מהמוכר. שימו לב. בכל מקרה, התרגילים פשוטים לביצוע ואינם קשים פיזית, כלומר, לא צריך כושר, רק רצון לנסות.

אם אתם רוצים שהילדים יתרגלו – תרגלו יחד איתם, ותנו דוגמא לכך שבכל גיל ניתן לעשותם. תנו להם להמציא גירסאות נוספות לתרגילים ( כמו להסתובב ימינה/שמאלה תוך כדי ביצוע תרגיל ההצלבות, או לצייר 8 עם האף, ועוד.) אשמח אם בתגובות מטה תכתבו לי על פיתוחים שלכם, ושלל סיפורי תרגולים.
בהתחלה, אם אינכם מכירים, ייקחו התרגילים מעט יותר זמן, אך בהדרגה הם ירוצו לכם. אין חובה לעשות את כל השלבים, או את כל התרגילים בכל פעם. למידה בהנאה שווה יותר מהספק גבוה.

1. הצלבות:

מאזן ויוצר הרמוניה במערכת האנרגטית של הגוף, ומסייע לזרימה טובה בין האונה הימנית והשמאלית של המוח, משפר קואורדינציה ומבהיר חשיבה.

א. בעמידה, להרים רגל כפופה ולהצליב ברך עם כף היד הנגדית (ימין-שמאל) או עם המרפק.
ב. לבצע בתנועה גדולה יחסית תוך חציית קו האמצע של הגוף. לנסות לגעת בברך באמצעות  היד או המרפק הנגדי.
ג. לבצע לפחות דקה.
ד. למי שקשה בעמידה- ניתן לבצע בישיבה על כסא ולהצליב ברך עם כף יד.

שימו לב, אם אתם מרגישים שהיום הולך לכם “על צד שמאל”, אתם עצבניים, עקשנים וחסרי שקט- זה סימן שהגוף ‘תקוע’ במצב הומולטראלי, חד צידי, בו האנרגיה לא עוברת היטב בין הצד הימני והשמאלי של המוח. במצב זה, מומלץ לעשות את התרגיל קודם במצב חד צידי = להביא יד וברך של אותו הצד זה לזה (ימין לימין ושמאל לשמאל), לעשות כ- 12 חזרות, ורק אז לעבור ל-12 חזרות בהצלבה. לחזור על זה כ- 3 פעמים.
.

2. כתיבת ‘8’ – ניתן להתחיל בזרוע ימין או שמאל, לפי בחירה

‘8’ עומד

8

א. דמיינו שיש לפניכם לוח כיתה גדול בגובה הגוף שלכם, והיד שלכם היא הטוש. כתבו את הספרה ‘8’ כשהיא עומדת, כפי שכותבים אותה בדרך כלל. עקבו עם העיניים אחר תנועת היד. חזרו על ה-‘8′    5-6 פעמים לפחות, באותו הגודל או בגדלים משתנים . כתבו את הספרה לפחות מספר פעמים בגודל גדול כך שתצטרכו לעלות ולרדת קצת בעמידה תוך כדי כתיבה.
ב. עכשיו כתבו אותה בכיוון ההפוך לכיוון הזרימה הקודם. כלומר, אם כתבתם ביד ימין והתחלתם בצד השמאלי הגבוה של הספרה, תוך שאתם מושכים את התנועה ימינה עם כיוון השעון, ובהדרגה מתעקלים מטה, חוצים את קו האמצע לצד שמאל למטה ונעים כנגד כיוון השעון, עכשיו – התחילו ביד ימין, אך בצד השמאלי העליון של ה’8’, ומשכו את התנועה לכיוון שמאל כנגד כיוון השעון, ואז חצו את קו האמצע לכיוון צד ימין למטה עם כיוון השעון..
ג. חזרו על שלבים א ו-ב ביד השנייה.

ד. שכלול של התרגיל- כשאתם מתחילים ביד ימין לכתוב עם ה- 8 עם כיוון השעון- ציירו את הספרה באמצעות הזרת ותנו דגש לרוטציה של הזרוע בתוך מפרק הכתף. שמרו על המרפק רך וכפוף מעט. כשאתם הופכים כיוון – ציירו באמצעות האגודל. תנו ל-8 להיות מעוגל מאד. באופן זה תשכללו את מידת הרוטציה בכתף ותיצרו ‘מקצב תנועתי’ נכון יותר בין כף יד, אמה, זרוע עליונה וכתף. הכתף שלכם תרגיש נינוחה יותר ובית החזה פתוח ומחובר יותר אל הזרוע.

ה. בזרוע שמאל – כתבו בעזרת הזרת בכיוון המתחיל נגד כיוון השעון, ובאגודל בכיוון ההפוך.
ו. לאחר מס’ ימים, או כשתרגישו שאתם שולטים בתנועת כל זרוע- כתבו את ה- ‘8’ העומד בשתי הזרועות בו זמנית בכיוונים מנוגדים.
ז. הפכו כיוונים.

‘8’ שוכב על צידו – 

עכשיו השכיבו את ה- 8 על צידו, כך שייראה כמו סימן האינסוף. בקינסיולוגיה החינוכית נקרא 8 זה – “8 עצל”, כי הוא שוכב לנוח. כתבו אותו גדול למדי, אך שעדיין יהיה בטווח שדה הראייה.
א. כתבו אותו ביד אחת כשאתם עוקבים עם העיניים אחר התנועה.
ב. הפכו את כיוון הזרימה של הכתיבה, כמו בתרגיל מעלה.
ג. חזרו על שלבים א ו-ב ביד השנייה.

 

 

‘8’ שוכב על הגב

עכשיו דמיינו שלוח הכתיבה הורד מהקיר והוא מונח על שולחן. כתבו את סימן האינסוף על השולחן כשאתם בצידו.
א. ביד אחת בכיוון אחד.
ב. הפכו את כיוון הכתיבה.
ג. החליפו יד וכתבו בשני הכיוונים.
ד. כתבו ב-2 הידיים בו זמנית בכיוונים מנוגדים. .

 

3. הליכה ב- 8 –

זה תרגיל משעשע מאד, המשלב את 2 התרגילים הקודמים. אם ניתן, ציירו, או סמנו בעזרת מסקינג טייפ 8 גדול על הרצפה. הוא צריך להיות בגודל כזה שיוכל להיות מסלול הליכה לילד ו/או מבוגר. [ילדים צעירים יזדקקו לציור, בני נוער יכולים לדמיין את המסלול וללכת אותו, וכנ”ל מבוגרים, אך מדי פעם תיפגשו במבוגר או בן נוער שקשה לו לדמיין את הצורה. ציירו לו 8, (או כבשה…)]. בתרגיל הזה כדאי לשנות מדי פעם את כיוון המבט. ניתן לבצע אותו כשהמבט מוביל את ההליכה, וניתן גם לקבע את המבט בנקודה מסויימת בחלל ולנסות לשמור את המבט עליה תוך כדי ההליכה.
א. לכו את מסלול ה- 8 בצעדים רגילים קדימה בכיוון אחד.
ב. הסתובבו ולכו את המסלול בכיוון ההפוך.
ג. חזרו לכיוון המקורי ועכשיו לכו אחורנית על מסלול ה- 8.
ד. הפכו כיוון ולכו אחורנית
תרגלו מספר ימים, עד שההליכה ב- 8 חלקה לגמרי.
את השלבים הבאים אתם מוזמנים לעשות לאחר שההליכה ב- 8 ברורה לגוף, או כשהילדים מחפשים אתגר נוסף. השלבים הבאים מאתגרים יחסית:
ה. חזרו לכיוון המקורי ולכו קדימה תוך הצלבת רגל ויד, כמו בתרגיל הראשון.
ו. הפכו כיוון- כנ”ל.
ז. לכו את ה- 8 אחורנית תוך כדי הצלבה יד ורגל.
ח. הפכו כיוון.

 

 

ואם אתם מעוניינים להכיר ולהבין תרגילים כאלה ואחרים, שמטרתם שכלול תנועת הגוף-נפש –

לחצו כאן ובחרו אחת מהסדנאות או אחד הקורסים שמתחילים עכשיו.

שתהיה לכולנו שנת לימודים מסקרנת, משמחת ופוריה.